II CICLO DE WEBINARS ANTECIPA-OUTUBRO 2020

    II CicloANTECIPA Webinars
    Brazilian National Association of Research in Technology and Heritage Science
    Associação Nacional de Pesquisa em Tecnologia e Ciência do Patrimônio – Brasil

    World Book Launching / Lançamento Mundial do livro
    Science and Art: The Contemporary Painted Surface

    Day/Dia: Thursday Oct 29th, 2020; Quinta-feira 29 de outubro de 2020
    13h00 Rio de Janeiro – 10h00am Mexico; 4h00pm London, Lisbon; 5pm Roma, Berlin

    Registration available / Inscreva-se antecipadamente para este webinar

    https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_ItM9I7dpSRuiVP3S47qDCQ

    Hour/Hora: 13h00 – Brasília; 09h00 (Los Angeles); 10h00 (Ciudad de Mexico, Mexico); 11h00 (Lima, Peru); 4:00pm (London, Lisboa, Bissau); 5h00pm (Berlin, Roma, Madrid, Luanda); 18h00(Maputo, Moçambique)

    Event in English with simultaneous translation to Portuguese / Evento com tradução simultânea Inglês – Português – escolha o canal “Português” no botão correspondente, ao entrar na sala.

    Abstract
    Science and art are increasingly interconnected in the activities of the study and conservation of works of art. Science plays a key role in cultural heritage, from developing new analytical techniques for studying the art, to investigating new ways of preserving the materials for the future.

    Following on from the 2014 title Science and Art: The Painted Surface, this book consists of a series of chapters written together by scientists, art historians, conservators, curators and artists dedicated to conservation, execution techniques, languages and conceptual topics. Science and Art: The Contemporary Painted Surface largely covers execution techniques, material’s conservation and languages of artists, representative of twelve different countries, all protagonists of the development of innovative significant techniques and methodologies.

    The book opens with a focus on widely historicized artists, such as Jackson Pollock, Lucio Fontana, Enrico Baj, Piero Manzoni and Joseph Albers. Its core is dedicated to the work of major worldwide renowned living artists, in a perspective that, while considering the Sixties as the historical starting point of contemporaneity, does not neglect to offer a view on the work done in the immediately preceding years. Several interviews with artists are included. Final chapters are dedicated to contemporary design, net art, and painted surfaces in contemporary architecture.

    Presented in an easily readable form for a large audience, the book guides readers into new areas uncovered by the link between science and art, and will be of interest to artists, art historians and curators, as well as those who appreciate art.

    Resumo
    Ciência e Arte estão cada vez mais interconectadas nas atividades de estudo e conservação de bens culturais. As ciências exercem um papel chave no patrimônio cultural, seja a partir do desenvolvimento de novas técnicas analíticas para o estudo das artes ou para a investigação de novas formas de preservação de materiais para o futuro.
    Science and Art: The Contemporary Surface cobre em grande amplitude técnicas de execução, conservação de materiais e linguagens dos artistas, estes representativos de doze países diversos, todos protagonistas do desenvolvimento de técnicas e metodologias inovativas e substancialmente importantes.
    Na sequência do título já publicado Science andArt: The Painted Surface, o presente volume consiste de uma série de capítulos escritos conjuntamente por cientistas, historiadores da arte, conservadores, curadores e artistas dedicados à conservação, técnicas construtivas, linguagens e tópicos conceituais.
    O livro abre com o foco em artistas mundialmente reconhecidos pela história da arte, como Jackson Pollock, Lucio Fontana, Enrico Bai, Piero Manzoni e Joseph Albers. O corpo do livro é dedicado aos trabalhos de artistas vivos e mundialmente reconhecidos, em uma perspectiva de que, ao considerar os anos sessenta como o ponto de partida da contemporaneidade, não negligencia de oferecer uma visão do trabalho produzido nos anos precedentes. Diversas entrevistas com artistas estão incluídas. Os capítulos finais são dedicados ao design contemporâneo, net art, e superfícies pintadas na arquitetura contemporânea.
    O livro é apresentado numa maneira de fácil leitura, para uma ampla audiência, e serve como guia para os leitores adentrarem em novas áreas, descobertas pelas ligações entre arte e ciência, e é de interesse de artistas, historiadores da arte e curadores, e também aos apreciadores da arte.

    Reviews of Science and Art: The Painted Surface
    ‘Science and Art provides an excellent read for art historians, who will instantly recognise the famous pieces that have been studied, while giving them insight into how a painting was constructed, what it is made from, or how the colours would have looked when they were freshly painted.’
    Chemistry World, 6 November 2014

    ‘Science and Art is recommended for students, teachers, and the general public who are interested in chemistry or other sciences and art, as well as applications of the former to the latter.’

    J. Chem. Educ., 2016, 93(5), 810–810

    Any questions / Envie suas dúvidas para: webinars.lacicor@gmail.com

    Programa do Webinar / Program
    Thursday October 29th, 2020 – Quinta-feira, 29 de outubro de 2020
    Click to register:
    https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_ItM9I7dpSRuiVP3S47qDCQ

    13h00 – Brasília; 09h00 (Los Angeles); 10h00 (Ciudad de Mexico, Mexico); 11h00 (Lima, Peru); 4:00pm (London, Lisboa, Bissau); 5h00pm (Berlin, Roma, Madrid, Luanda); 18h00(Maputo, Moçambique)

    Chairman: Luiz A C Souza – President of ANTECIPA – National Brazilian Association for Research in Technology and Heritage Science – Coordinator of LACICOR – Conservation Science Laboratory – Federal University of Minas Gerais, Brazil

    Opening / Abertura:
    by Chairman Luiz Souza andBook Editors: Antonio Sgamellotti – Accademia dei Lincei, Roma, Italy; Bruno Brunetti – Universitá di Perugia; Constanza Milliani – CNR Italy

    Short talks (10min each) /  Mini-Conferencias (10min cada uma)

    1) Josef Albers; Germany-USA, Chapter 4
    Autor: Chiara Anselmi (CNR-Iret)

    2) Judith Lauand; Brazil, Chapter 10
    Autor: Alessandra Rosado (LACICOR, Brazil)

    3) Angelo de Sousa, Juliâo Sarmento and Lourdes Castro; Portugal, Chapter 11
    Autor: Maria Joao Melo (UniversityofLisbon, Portugal)

    4) Miquel Barceló; Spain, Chapter 12
    Autor: Irene Biolchini, (International Museum of Ceramics in Faenza, Italy)

    5) Sarah Lucas; UK, Chapter 17
    Autor: Fabiola Rocco (University of Turin and La VenariaReale, Italy)

    6) Tim Otto; Germany, Chapter 19
    Autor: Tim Otto Roth (Imachination Projects in Dresden, Germany)

    7) José Gutiérrez andGuntherGerzso; Mexico, Chapter 20
    Autor: José LuisRuvalcaba (Universidad Nacional Autónoma de Mexico, Mexico)

    8) ContemporaryArchitecture, Chapter 23
    Autor: Mosé Ricci University of Trento, Italy)

    For a complete list of authors and title of chapters, please click here / Títulos completos dos capítulos e lista completa de autores favor clicar abaixo:

    https://pubs.rsc.org/en/content/ebook/978-1-78801-469-4

    Science and Art: The Contemporary Painted Surface
    Editors: Antonio Sgamellotti, Brunetto Giovanni Brunetti, Costanza Miliani

    Available for purchase  https://www.amazon.com.br/Science-Art-Contemporary-Painted-Surface/dp/1788014693